Alle voordelen van eHerkenning aanvragen
Met een eHerkenning regel je al je (financiële) zaken met de overheid als zelfstandige op één manier. Het is een online methode voor zzp’ers en ondernemers om veilig in te loggen op overheidswebsites. Ondernemers met een bv zijn zelfs verplicht om aangifte te doen via eHerkenning. Lees hier wat eHerkenning is, waarvoor je het gebruikt, hoe het werkt, hoe je het aanvraagt en hoeveel het kost.
Wat is eHerkenning?
Met een eHerkenning-inlog kunnen ondernemers op één veilige manier inloggen op overheidswebsites. Het is een soort DigiD voor bedrijven om al je zaken te regelen, zoals de aangifte en aanvraag van vergunningen. Je hebt hiermee nog maar één middel nodig om al je zaken online te regelen bij alle overheidsinstanties.
Door wie wordt eHerkenning aangeboden?
De eHerkenning-inlog moet je gebruiken voor overheidswebsites zoals de Rijksoverheid, Belastingdienst en Douane, maar wordt niet door de overheid aangeboden. eHerkenning is ontwikkeld door het bedrijfsleven in samenwerking met de overheid. Het wordt aangeboden door zes erkende commerciële aanbieders:
- Connectis
- Reconi
- Digidentity
- KPN
- QuoVadis
- Z login
Als ondernemer ben je vrij te kiezen voor welke aanbieder je gaat. Daar staat wel tegenover dat een eHerkenning-account niet gratis is, een DigiD is dat wel.
Wie mag gebruikmaken van eHerkenning?
Om een eHerkenning te gebruiken, moet je ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (KVK). Eenmanszaken en zzp’ers kunnen zowel inloggen met eHerkenning als DigiD. Een ondernemer met een bv, vof, maatschap, stichting is verplicht aangifte te doen door in te loggen met eHerkenning.
Wat zijn de kosten van eHerkenning?
eHerkenning wordt vaak vergeleken met DigiD. Het verschil is dat DigiD wordt uitgegeven door de overheid en gratis is voor ondernemers. eHerkenning moet je juist aanschaffen via een commerciële aanbieder en kost geld.
De precieze kosten zijn afhankelijk van de aanbieder en de dienst die je wilt afnemen. Ga je voor niveau 3, dan betaal je gemiddeld zo’n 45 euro per jaar om gebruik te maken van een eHerkenning-inlog. In het leveranciersoverzicht zie je de prijzen van de erkende aanbieders.
Compensatieregeling kosten eHerkenning
Zzp'ers met een eenmanszaak kunnen aangifte doen met DigiD en komen niet aanmerking voor compensatie. Alle organisaties die eHerkenning alléén nodig hebben voor het doen van hun belastingaangiften kunnen wél gebruikmaken van de regeling.
Je kunt de vergoeding online aanvragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl).
Korting bij KPN voor leden
ZZP Nederland biedt een korting van 10% op eHerkenning van KPN voor het eerste jaar. Let op: De actie is alleen beschikbaar voor nieuwe eHerkenningklanten bij KPN.