Als zzp’er gebruik je waarschijnlijk al een digitale agenda en misschien zelfs tools voor projectmanagement. Maar heb je ook een aparte to-do lijst app nodig? Zeker weten! Zo’n app is specifiek ontwikkeld om je taken overzichtelijk te houden, waardoor je efficiënter kunt werken en deadlines minder snel mist. Maar welke app past het beste bij jouw manier van werken? We zetten de vijf beste to-do list apps voor zzp’ers op een rij.
Takenlijst apps downloaden
Meer focus, minder stress. To-do lists zijn ideaal om meer inzicht te krijgen in jouw taken. Om het maken van deze to-do lijsten gemakkelijker te maken, zijn er takenlijst apps ontworpen om je dagelijkse taken eenvoudig en overzichtelijk te beheren. Denk aan het aanmaken, organiseren en prioriteren van taken, maar ook aan handige notificaties en integraties met je agenda of e-mail. Dit helpt je als zelfstandig ondernemer om je productiviteit te verhogen, minder fouten te maken en op tijd te leveren.
Gebruik je een van de onderstaande apps slim? Dan werk je efficiënter, voorkom je stress en kun je zelfs makkelijker samenwerken met anderen.
1. Todoist: veelzijdig en makkelijk in gebruik
Todoist is een populaire en gebruiksvriendelijke to-do list app. Het biedt veel geavanceerde functies, maar blijft eenvoudig in gebruik. Handig: je kunt taken toevoegen door gewoon te typen wat je moet doen, zoals ‘stuur factuur morgen’. Todoist herkent automatisch de deadline.
Samenwerken met anderen is mogelijk, maar beperkt in vergelijking met sommige andere apps. Je kunt wel taken delen, opmerkingen achterlaten en bestanden uploaden. Todoist heeft bovendien veel integraties met tools als Google Calendar, Outlook, Gmail, Slack en Trello.
2. Microsoft To Do: ideaal voor Microsoft-gebruikers
Werk je veel met Microsoft-tools zoals Outlook, Teams of OneNote? Dan is Microsoft To Do een uitstekende keuze voor het maken van to-do lists. De app is strak vormgegeven en makkelijk te gebruiken, vooral als je al in het Microsoft-ecosysteem zit. Je kunt taken automatisch synchroniseren met Outlook en snel een taak aanmaken van een e-mail.
Het nadeel van Microsoft To Do is dat het weinig integraties biedt met andere platforms buiten het Microsoft-universum.
3. Google Tasks: simpel en effectief voor Google-gebruikers
Google Tasks is een eenvoudige takenlijst app die perfect integreert met Gmail en Google Calendar. Sleep een e-mail naar de takenlijst in je zijbalk, en er wordt meteen een taak van gemaakt op jouw to-do lijst. Het is een prima keuze als je vooral Google-diensten gebruikt, maar verwacht geen uitgebreide functionaliteiten.
4. OmniFocus: geavanceerd taakbeheer voor Apple-gebruikers
OmniFocus biedt een zeer uitgebreide set functies voor taakbeheer, specifiek gericht op bedrijven. Als je als zzp’er wat meer structuur en detail in je projecten wilt, is dit een sterke optie. Je kunt taken categoriseren, tags toekennen en verschillende weergaven instellen. Hierdoor creëer je duidelijke to-do lijsten.
Je kunt de app enkel in de App Store downloaden. Dit kan een nadeel kan zijn als je werkt met meerdere platformen en niet alleen een Apple-gebruiker bent.
5. Habitica: maak van je taken een spel
Vind je het moeilijk om gemotiveerd te blijven? Habitica voegt gamification toe aan het maken van to-do lists. Door taken af te ronden, ontwikkelt je karakter zich in een virtuele wereld. Het is een speelse manier om jezelf aan je taken te houden. De app is vooral leuk als je samen met anderen werkt, want je kunt elkaar helpen (of straffen) binnen het spel.
De interface is minder geschikt voor het beheren van grote projecten, maar als je een speelse manier zoekt om je werk gedaan te krijgen, is het een interessante keuze.
Meer apps voor zzp'ers
Meer handige tools ontdekken? In de KPN videoserie App Essentials bespreken we in elke aflevering drie must-have apps die jouw werk als zzp’er eenvoudiger en efficiënter maken.
Welke apps zijn voor jou onmisbaar? Laat het hieronder weten in de reacties!
Log in bij ZZP Nederland om reacties te kunnen plaatsen.
Inloggen