Kennisbank

Hoe bedenk je een succesvolle bedrijfsnaam?

Brainstorm vrouw

Bij het starten van je eigen bedrijf hoort natuurlijk ook het bedenken van een eigen bedrijfsnaam! Een goed begin is het halve werk. Dus neem even de tijd om de beste, pakkende en meest originele naam voor jouw bedrijf te verzinnen. Dit helpt straks allemaal mee bij een vliegende start.

Alternatief voor je eigen naam als bedrijfsnaam

Een goede of leuke bedrijfsnaam is meestal een ingeving. Alleen, heb je die ingeving even niet, dan is het, zeker als zzp’er, soms lastig om een goede bedrijfsnaam te bedenken. Veel zelfstandigen zonder personeel gebruiken daardoor vaak hun eigen naam als bedrijfsnaam.

Dat heeft als voordeel dat je jezelf makkelijker kan verkopen, maar daar staat tegenover dat het met het oog op KVK, Google en privacy niet altijd even slim is om te doen. Iedereen kan dan namelijk altijd jouw adres-, contactgegevens en naam online vinden. Niet ideaal.

Een aantal alternatieven om als zelfstandige je eigen naam in je bedrijfsnaam te verwerken zijn bijvoorbeeld:

  • Henk Media
  • Hulp van Henk
  • metHenk
  • De blik van Henk

Zo blijf je wel dicht bij jezelf, maar vinden mensen niet direct al je contactgegevens als ze op je echte naam googelen

Hoe bedenk ik een leuke bedrijfsnaam?

Bij het bedenken en uitwerken van een bedrijfsnaam moet je jezelf altijd een aantal vragen stellen:

  • Wil ik een duidelijke of creatieve naam?
    Een duidelijke naam geeft vaak in één oogopslag aan om wat voor een bedrijf het gaat, zoals ‘Hellen Handdoeken’. Een creatieve naam laat de klant soms iets langer nadenken, maar kan er daardoor wel voor zorgen dat de naam langer blijft hangen. Het kiezen van een duidelijke of creatieve naam is ook afhankelijk per sector, zo is het in de kunst- en mediasector gebruikelijker om voor een creatieve naam te kiezen dan in de bouwsector.
  • Wil ik mijn product als bedrijfsnaam?
    Als je kiest om je product in je bedrijfsnaam te verwerken, dan is het direct duidelijk wat voor een bedrijf je hebt. Maar wil je later toch iets anders gaan aanbieden met je bedrijf? Of meerdere producten gaan aanbieden? Dan is zo’n specifieke naam niet zo handig meer.
  • Wil ik met mijn bedrijf naar het buitenland?
    Als je met je bedrijf buiten Nederland gaat opereren, dan is het slim om na te denken dat je een naam uitkiest die ook in het buitenland makkelijk uit te spreken is én niks geks betekent in een andere taal.

Wat is een goede bedrijfsnaam?

Een goede bedrijfsnaam is een bedrijfsnaam die past bij je bedrijf. Let daarbij op de volgende onderdelen:

  • Zorg dat de naam klopt bij je bedrijf
    Bijvoorbeeld: als je een bedrijf opzet waarbij je mensen gaat begeleiden om uit een burn-out te komen en een onderdeel daarvan is om samen te gaan sporten, dan is het niet eerlijk om je bedrijf ‘Sport je Fit’ te noemen. Je hoofddoel is namelijk niet het sporten zelf, maar de begeleiding. De naam ‘Coaching op Maat’ zou daarom beter geschikt zijn.
  • Gebruik geen merknaam die al bestaat
    Bijvoorbeeld: je wilt je met je bedrijf specialiseren in het doorverkopen van tweede- en derdehands Iphones. Je mag je bedrijf dan niet simpelweg ‘Apple’ noemen, omdat dit verwarrend is voor je klanten. Kies dus altijd een eigen naam. En iets als ‘Buurtsuper Pluz’ kan natuurlijk ook niet.
  • Kies geen bestaande bedrijfsnaam
    Net als merknamen mag je ook geen bedrijfsnamen die al bestaan voor jouw onderneming registreren. Dit geldt ook voor bedrijfsnamen met één letter verschil, zoals ‘Bouwen met Bob’ en ‘Bouwen met Bobs’. Dat is namelijk niet onderscheidend genoeg. Dat geldt trouwens ook voor bedrijfsnamen die je anders schrijft, maar wel hetzelfde klinken zoals ‘Coolingtechnologie’ en ‘Koelingtechnologie’. ’
  • Let op leestekens
    Een leesteken kan soms leuk zijn in een bedrijfsnaam, maar let erop dat niet alle leestekens gebruikt mogen worden. Zo mogen @, & en + wel, maar (), !, ?, #, * niet.

Hoe check ik of mijn bedrijfsnaam al bestaat bij KVK?

Het is belangrijk om - voordat je je bedrijfsnaam gaat registeren bij KVK - checkt of je naam niet al bestaat. Oudere handelsnamen gaan namelijk altijd voor jongere handelsnamen. En je naam mag dus ook geen bestaande merknaam of bedrijfsnaam zijn.

Om te checken of je bedrijfsnaam al bestaat, ga je naar de website van de officiële instantie, het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Hier check je of de naam die je in gedachte hebt voor je bedrijf al bestaat of niet.

Bedrijfsnaam voorbeelden

Zoals omschreven kan je een variant op je eigen naam kiezen, een combinatie met een kleur of een woordgrap. Ook kan je kijken naar de vertaling in een andere taal, een onbestaand woord of een afkorting. Voorbeelden om je een handje in de goede richting te helpen:

Dieren & kleuren

  • Blue Panda
  • Groen en Gelukkig
  • Black panter
  • Turtle IT
  • Yellow spoon
  • Blue & Berry

 

Woordspeling

  • Sonja Zorgt
  • De gekke professor
  • Babette de bouwer
  • Guus Geluk(kig)
  • Stip op de horizon
  • Cijfers & Co

 

Vertalingen

  • Nieuw - Novo - Novi
  • Sterk  - Forte - Fortis
  • Mooi - Jolie - Bellissimo
  • Cijfers - Nombres
  • Goud - Gold - Or - Oro
  • Gek - Fou - Loco

 

Op deze pagina